EERSTE INDRUK VAN ONZE NIEUWE KINDERWAGEN
Al redelijk in de laatste fase van mijn zwangerschap kreeg ik een berichtje van mijn management; of ik al een kinderwagen had voor de baby – die had ik nog, de kinderwagen die we vier jaar geleden aanschaften tijdens mijn zwangerschap van Benjamin deed nog steeds meer dan prima dienst – én of het me misschien leuk leek de Thule Sleek te gaan gebruiken. De eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik eerst even moest Googelen. Ik ken Thule vooral van de dakkoffers en fietsstoeltjes, maar met hun kinderwagens was ik nog niet bekend, en daarbij had ik nog steeds als vereiste een wagen te gebruiken die ook als duo zou kunnen. Ondanks het feit dat Benjamin inmiddels al lang en breed drie is leek het me fijn wel de optie te hebben hem nog in de kinderwagen te kunnen vervoeren, plus; je kunt niet in de toekomst kijken, en als het op duowagens aankomt is het aanbod nou eenmaal beperkt. Ik checkte de kinderwagen op hun site, kwam erachter dat het in principe een mono is, maar wel een die ook als duo kan dus dat was meteen bingo, en heel eerlijk: na vier jaar leek me een andere wagen ook gewoon heel leuk. Zo geschiedde: in de kraamweek werd de Sleek bezorgd, en inmiddels hebben we hem zes weken in gebruik. Het leek me een goed moment voor een eerste indruk!
Er zijn een aantal dingen die ik belangrijk vind aan een kinderwagen. Allereerst dat ie lekker rijdt, maar dat lijkt me geen heel grote verrassing. Dat de wagen hoog genoeg is is voor ons ook een punt; vooral Koen vindt dat met z’n ongeveer 1,90m prettig. Ik word zelf blij van een behoorlijke boodschappenmand en een ruime reiswieg zodat ze daar een poos in kunnen liggen. Ik heb de kinderwagen bij de jongens héél veel gebruikt, en nu we verder redelijk beperkt zijn wandel ik nog veel meer dan ik destijds deed, ook naar school op en neer. Een goede kinderwagen hebben is dan gewoon heel fijn.
De Thule Sleek is zoals ze dat noemen: ‘een stadskinderwagen’. Zij zeggen zelf dat de Sleek een flexibele en stijlvolle kinderwagen is, waarin u uw kind kunt meenemen op avontuur in de stad. Dat gaan we dus ondervinden. De eerste kennismaking is in ieder geval goed. De Sleek is heel gemakkelijk te monteren. Er hoeft weinig te gebeuren om de wagen voor het eerst te kunnen gebruiken. Niet het allerbelangrijkste – als ie eenmaal in elkaar zit hoeft ie als het goed is daarna nooit of zelden meer helemaal uit elkaar – maar wel fijn. Wij hebben de Thule Sleek in Midnight Black on Black, mét de bassinet erbij. Dat is de reiswieg; die koop je los. Dat wil dus zeggen dat je een extra uitgave hebt, al ligt het prijsniveau voor het totaal ongeveer gelijk met de andere ‘luxere’ kinderwagens zoals we die kennen (€1149,95), maar ook dat je twee frames hebt en je dus niet hoeft te frotten met één frame en verschillende bekleding zoals bij andere wagens weer wel vaak het geval is. Die reiswieg is overigens écht ruim. Daar kan dus een vinkje. We kozen voor een helemaal zwarte wagen omdat ik dat gewoon het mooiste vind. Vooral van de uitstraling met de zit erop ben ik fan.
Na het in elkaar zetten zijn er een aantal dingen die me meteen opvallen. De eerste is de duwstang. Die kan écht hoog. Als ik ‘m op zijn hoogst zet loop ik er zelf een beetje ongemakkelijk achter. Geen probleem, want voor mezelf zet ik ‘m gewoon lager, terwijl het voor Koen wel heel gemakkelijk loopt. Het tweede wat me opvalt is de manier waarop je de reiswieg van het frame pakt. Ik ben gewend de twee knoppen aan de zijkant te gebruiken; dat doe je bij deze kinderwagen niet. Aan de bovenkant van de zonnekap zit een soort schuifje wat je in- en opzij moet duwen; als je dat duwt til je de reiswieg zo van het frame, met één hand. Vind ik persoonlijk heel gemakkelijk in gebruik.
Je moet de reiswieg altijd demonteren om de kinderwagen in te kunnen klappen; met de zit is dat niet het geval, dan klap je ‘m in zijn totaliteit in. Dat inklappen an sich gaat heel gemakkelijk. Ik heb inmiddels zo vaak en zoveel kinderwagens in- en uitgeklapt dat het een soort routineding is geworden, maar ook als je nog nieuw aan ‘t front bent heb je dit vrij snel door. Ingeklapt als geheel vind ik de wagen met reiswieg niet de meest compacte. Nou maakt dat voor mij niet zoveel uit omdat ie op het moment vooral binnen staat omdat we weinig onderweg zijn – wie wel hè tegenwoordig.. – maar de auto heeft ook meer dan genoeg laadruimte om ‘m in kwijt te kunnen. Als je een kleinere auto hebt, met minder laadruimte, kun je de wielen ook relatief eenvoudig van het frame pakken. Dan is het pakketje een stuk kleiner en gemakkelijker mee te nemen. Omdat de reiswieg zo ruim is neemt deze wel veel ruimte in beslag. Logisch gevolg, maar vervoert in een kleinere auto wellicht niet zo gemakkelijk. Met de zit is ie al een stuk compacter, ook met wielen, maar zonder al helemaal.
Er zijn een aantal details aan de kinderwagen, met zowel reiswieg als zit, die ik heel fijn vind. Zo heeft de reiswieg een rits bij de zonnekap waarmee je een stuk stof omhoog kunt schuiven zodat er gaas tevoorschijn komt. Lucht lekker, vooral als het buiten erg warm is. Aan de binnenkant van diezelfde kap zit een soort extra rand die je naar buiten kunt flappen als extra bescherming tegen de zon, en voor de zonnekap van de zit geldt hetzelfde maar dan op een iets andere manier; daar zit een rits in die je je open kunt maken en waardoor je kap langer wordt – in het filmpje hieronder met de features zie je beter wat ik bedoel – en wat ik óók top vind is dat je de bekleding aan de binnenkant van de reiswieg, die overigens mégazacht is, gemakkelijk los kunt ritsen om te wassen. Een handige pré.
We ontvingen naast de kinderwagen met reiswieg ook het extra peuterzitje en de adapters. Dat maakt dat de kinderwagen ook als duowagen te gebruiken is en dat gaf voor mij de doorslag. Als er dan ook het voetenplankje nog aan hangt (wat je overigens heel fijn op kunt klappen als je het niet gebruikt – weer zo’n fijn detail waar goed over nagedacht is, scheelt een hoop gerammel – kun je er dus drie kinderen mee vervoeren. Dat vind ik behoorlijk. Sowieso heb ik zelden, of eigenlijk nooit, een kinderwagen gezien die op zoveel manieren kan als deze. De opties zijn echt eindeloos en ik denk dat ie voor zo ongeveer iedere samenstelling goed te gebruiken is. Ik heb ‘m zelf tot nu toe alleen nog gebruikt met de reiswieg voor Olivia bovenop, dus gewoon als monokinderwagen, en met Olivia onderop en Benjamin voorop, slash bovenop, in de sibling seat, maar er zijn nog zóveel meer mogelijkheden. Ik denk dat dit ook een fijne kinderwagen is als je nog niet weet hoe je gezinssamenstelling de komende jaren kan veranderen. Met deze kun je echt alle kanten op.
Ik kreeg voorheen met onze andere wagen altijd al vragen of ik het niet vervelend vond dat ik dan niet in de reiswieg kan kijken, als je ‘m voor twee kinderen gebruikt, en dat is met deze kinderwagen precies zo, maar vind ik niet vervelend. Is natuurlijk gewenning – zo had onze vorige wagen het ook – maar daarbij vind ik het juist wel gezellig. Olivia ligt toch te tukken in die wieg; wel zo gezellig dat ik Benjamin gewoon kan zien en met hem kan kletsen. Dat vind ik dus geen probleem. Het allergrootse verschil ten opzichte van onze vorige kinderwagens is dat deze, zelfs als je er twee – of drie! – kinderen mee vervoert, zijn boodschappenmand behoudt. En nog een ruime ook die je zowel dicht, alleen van de voorkant te openen, als helemaal open waarbij je dus een soort ruimte ‘bak’ hebt, kunt gebruiken. Dat vind ik zelf echt de allergrootste pré. Heb nu al gemerkt dat dat ook in de praktijk ideaal is. Als we Morris van school halen kan Benjamin op ‘n gegeven moment gaan zitten terwijl Olivia slaapt in de reiswieg, mijn handtas aan de duwstang hangt, Morris op z’n stepje – die ik op de heenweg liggend over de boodschappenmand heb vervoerd – is en Morris zijn rugzak en schoolwerkjes dus in die boodschappenmand kunnen zodat ik verder mijn handen vrij heb. Dat vind ik tot op heden echt heel chill. Overall valt me eigenlijk vooral op dat het een heel degelijke kinderwagen is, in de zin van dat ie goed in elkaar zit, heel stevig aanvoelt en kwalitatief meer dan ruim in orde is. Geeft een veilig gevoel.
‘Joe, klinkt als een lekker reclamepraatje’, denk jij nu misschien, ‘zijn er dan helemaal geen minnen?’ Maar natuurlijk zijn die er ook. Ik heb zelf een aantal puntjes ontdekt die ik, als ik het had mogen bedenken, anders had gedaan. Zo zit het dekje van de reiswieg vast met twee drukknopen. Een rits had ik hier zelf gemakkelijker gevonden; ik merk dat ik soms even moet pielen om die knoop goed dicht te krijgen. Ander puntje is dat de zonnekap van de reiswieg in klapt door twee knoppen aan de binnenkant in te duwen. Daar heb je dus twee handen voor nodig, en daarbij valt dat induwen met lange nagels niet altijd mee. Ik gebruik ‘t niet vaak, eigenlijk alleen als ik ‘m in de auto leg, maar dat is wel een klein minpunt voor mij in gebruik. Laatste wat ik zelf niet het fijnste vind is dat de kinderwagen foambanden heeft. Nu heeft deze heel goede vering waardoor ie alsnog heel comfortabel loopt, maar over het algemeen geef ik de voorkeur aan luchtbanden. Voordeel van de foambanden is wel dat ze niet lek kunnen gaan of slap kunnen worden; je hebt er wat dat betreft geen omkijken naar.
Het is voor iedere baby-aankoop hetzelfde: even kijken naar wat voor jou wel of niet werkt en welke dingen jij belangrijk vindt. Voor onze gezinssamenstelling en manier van leven is dit tot op heden een heel fijne kinderwagen. Ik ga ‘m uiteraard uitgebreid verder testen als Olivia straks niet meer in een reiswieg hoeft; dan volgt er een review. Voor nu gebruiken we ‘m met liefde en is de eerste indruk in ieder geval goed!
Mocht je meer willen weten: stuur me vooral even een dm!
Bedankt voor ‘t lezen.