OLYMPUS PEN E-PL10: REVIEW

In Uncategorized

Tijdens het laatste kwartaal van vorig jaar werd ik benaderd door Olympus; of het me misschien leuk leek een samenwerking met hen aan te gaan voor 2020 en ambassadeur te worden voor het merk. In eerste instantie was ik nogal verbaasd, gezien het feit ik allesbehalve een pro ben met fotografie en ik vaak, of zeg maar gerust vrijwel altijd, gewoon naar mijn telefoon greep om foto’s te maken voor mijn kanalen. Pas later bedacht ik: zoals ik zijn er natuurlijk nog veel meer vrouwen, en mannen, die wel graag mooie foto’s willen maken, maar niet per se van de hoed en de rand weten als het over de technische kant gaat. Inmiddels zijn we een half jaar verder en is mijn camera onmisbaar geworden.

De Olympus PEN E-PL10 is een compacte systeemcamera. Dat wil zeggen dat hij tussen een compactcamera en een spiegelreflex inzit. Een systeemcamera is een digitale camera met een verwisselbare lens. Simpel gezegd kom je qua prestaties meer in de buurt van een spiegelreflex camera, maar dan een stuk compacter en lichter in gewicht. De camera heeft een ingebouwde flitser, waardoor je ook bij donker goede foto’s kunt maken. Ik heb een spiegelreflex die ik jaren geleden regelmatig gebruikte, maar omdat ik nooit heel veel begreep van de instellingen die erop zaten lukte het me niet het maximale uit de camera te halen. Dat vond ik bij de PEN in eerste instantie ook een beetje spannend.

Bleek meer dan onterecht: de camera heeft hele fijne standaardinstellingen voor heel veel verschillende omstandigheden, waardoor je ook zonder enige technische kennis prachtige foto’s kunt schieten. Aanvankelijk was dat ook wat ik deed toen ik de camera eenmaal in bezit had. Ik kreeg in eerste instantie de Olympus PEN E-PL10, met de M.ZUIKO DIGITAL ED 14‑42MM, waarmee ik dan op die standaard instellingen foto’s schoot. Hartstikke mooie foto’s, al zeg ik het zelf. Ik verbaasde me over het gemak waarmee dat ging.

Later kreeg ik er tijdens een workshop een 45mm lens bij, en sindsdien gebruik ik die bijna non-stop vanwege de scherptediepte. En waar ik altijd dacht dat dat voor mij mission impossible was schiet ik tegenwoordig ook alleen nog foto’s op de manuele stand. Daarmee kun je zelf je ISO, sluitertijd en diafragma aanpassen. Dat leek me heel ingewikkeld, maar als je eenmaal doorhebt hoe het principe in elkaar zit kan een kind de was doen en kun je precies de juiste instellingen selecteren voor bij alle soorten licht. En wat ook heel makkelijk is, vooral als je bijvoorbeeld foto’s wilt maken van kinderen die precies geen seconde stil zitten; met één simpele knop kun je ervoor kiezen om met het een keer indrukken van de ontspanknop meerdere foto’s heel snel achter elkaar te schieten, waardoor ook bewegend beeld een goede foto wordt.

Voor mij is een heel groot voordeel aan deze camera dat er zowel Wifi als Bluetooth functies op zitten, waardoor je altijd en overal opnamen over kunt zetten naar je telefoon. Met mijn spiegelreflex moest ik foto’s eerst overzetten op mijn Macbook, ze vervolgens bewerken en daarna overzetten naar mijn telefoon. Ik vind dat zelf veel te omslachtig en tijdrovend. Nu worden de foto’s direct geüpload naar mijn telefoon, waarna ik ze meteen kan uploaden in bijvoorbeeld Instagram, als ik ze in JPEG maak. Je kunt ze ook in JPEG en RAW schieten, of alleen in RAW, en die vervolgens bewerken in Lightroom. Ik moet heel eerlijk bekennen dat ik dat zelf nauwelijks doe; de kwaliteit in JPEG vind ik heel mooi, en dat werkt gewoon net wat sneller, maar het is fijn dat de optie er is. In RAW zijn de foto’s vooral iets scherper en de kleuren zijn iets anders. Je kunt je telefoon overigens ook gebruiken als afstandsbediening om je camera mee te bedienen; dat is vooral handig voor filmen of foto’s nemen op afstand.

Dat filmen is het laatste wat ik nog aan wil stippen, want toen mijn vlogcamera een paar weken geleden kuren begon te vertonen besloot ik een video op te nemen met de Olympus PEN. Ik was oprecht verbaasd over de kwaliteit. Filmen gaat heel gemakkelijk, ook qua instellingen van licht die je eventueel terwijl je filmt aan kunt passen, en door het kantelbare scherm kun je ook zien wat je doet en of je nog in focus bent. Dat kantelbare scherm vond ik aanvankelijk even wennen, omdat deze naar beneden kantelt in plaats van omhoog of opzij. Toen ik aan Olympus vroeg waarom ze daarvoor gekozen hebben gaven zij aan dat het vaak erg opvalt als het kantelscherm naar boven klapt, omdat je dan duidelijk over de lens heen kijkt. Met het scherm naar beneden is die hoek anders en valt dat minder op. Ik moet zeggen dat ik me daar wel in kan vinden. Om echt te vloggen vind ik de camera relatief zwaar; als ik ‘m lang boven mijn macht houd begin ik dat wel echt te voelen in mijn arm – kan ook aan mijn spierballen of het gebrek daaraan liggen – maar als ik film met een statief gaat dat echt top. Over de kwaliteit van het resultaat ben ik meer dan te spreken.

Ik heb de camera inmiddels zo’n half jaar in gebruik, en ik had nooit gedacht dat ik er zo verslingerd aan zou raken. Ik kreeg op Instagram al heel veel vragen of mijn ervaring met de camera en over of ik hem ook zou aanbevelen als ik hem niet gekregen zou hebben, dat blijft toch altijd een beetje een ding met samenwerkingen, maar hand op mijn hart kan ik daar volmondig ja op zeggen. Sterker nog; als ik ‘m in een winkel had kunnen proberen en uitleg gehad over de instellingen had ik hem daarna met volle overtuiging zelf gekocht. Buiten het feit dat ik het een mooie camera vind om te zien en het niet zo’n bakbeest is als je ‘m omhangt, hij heel makkelijk mee te nemen is – ik heb hem standaard in mijn handtas omdat ik mezelf erop betrap dat ik hem er heel vaak bij wil pakken – is het gebruiksgemak gewoon echt top, op zo’n manier dat je zelf zonder al te veel verstand van fotografie, of in ieder geval van de technische kant van fotografie, heel mooi foto’s kunt schieten.

De Olympus PEN E-PL10 is online verkrijgbaar vanaf €599, voor alleen de body. Voor €699 komt hij in de Pancake Zoom Kit, en de M. Zuiko Digital 45mm F1.8, die ik het meeste gebruik, kost €279. Mocht je net als ik wél graag mooie foto’s willen maken, maar niet zo veel technische kennis hebben van camera’s en instellingen, of juist wel, maar op zoek zijn naar een compactere camera die handzaam is en toch heel goed resultaat geeft, kan ik de Olympus PEN écht van harte aanbevelen.

Mocht je specifieke vragen hebben over de camera: let me know.

Dankjewel voor het lezen!

Recent Posts