Heel regelmatig krijg ik vragen over wat onze kinderen eten. Hoe denken wij over ‘gezond’ eten, wat mogen ze wel, wat mogen ze absoluut niet, wat wíllen ze niet – daar valt genoeg over te vertellen – wat eten ze eigenlijk op een dag en wat drinken ze daarbij? Het leek me leuk daar eens wat meer over te vertellen, dus vandaag dus een artikeltje over het eetpatroon van de jongens!

Laat ik voorop stellen: ik ben geen diëtist, geen voedingsdeskundige en geenszins een expert als het op dit onderwerp aankomt. We hebben zelf keuzes gemaakt als het op het voedingspatroon van de jongens aankomt en doen wat voor ons goed voelt, waar we zelf achter staan en wat voor ons haalbaar is. ‘Gezond’ is als het op eten aankomt tegenwoordig een heel relatief begrip. Iedereen heeft hier andere – uitgesproken – ideeën over, en dat mag, maar laten we elkaar in ieder geval lekker in de waarde laten. Enerzijds zijn er mensen die vinden dat niets anders dan aardappels-vlees-groenten gezond is, en mensen die vinden dat je überhaupt geen koolhydraten zou moeten eten en je brood en pasta dus sowieso links moet laten liggen, mensen die vinden dat fruit alleen voor 13:00 uur mag vanwege de suikers en mensen die vinden dat een glas melk uit den boze is. Met alle respect voor iedereen, want ieder zijn eigen voorkeuren, maar hier is fruit niet aan te slepen en vinden we koolhydraten helemaal prima, wordt er af en toe aardappels gegeten – wel alleen maar uit de oven met knoflook en heel veel kruiden en ui want anders vindt ondergetekende er niks aan – af en toe pasta, rijst, regelmatig vegetarisch, maar ook regelmatig vlees, een keer een ovenschotel, een keer wraps, een keer een stamppotje, een keer curry, een keer een goed gevulde soep met salade en bruschetta of brood. Ik kan nog wel even door. Dat valt voor ons onder de noemer gezond. Dat gezegd hebbende; over tot de orde van de dag:).

Morris hebben we tot zijn eerste verjaardag zo goed als suikervrij opgevoed. Hij wist niet beter en vond het allemaal best; leek ons op dat moment prima. Inmiddels zijn we anderhalf jaar verder en wat dat betreft behoorlijk van mening veranderd. De suikervrije opvoeding is definitief het raam uit, en ook daar staan we hartstikke achter. Wil dat zeggen dat de jongens de hele dag met hun gezicht in de Haribo hangen? Niet echt. We hebben alleen een modus gevonden die wat dit betreft iets beter bij ons past. We eten zelf ook niet suikervrij en gaan altijd uit van een gezonde basis met af en toe iets lekkers. We verbieden onszelf niets – er ligt iedere week een nieuwe reep chocola in de koelkast – maar willen wel graag dat de balans klopt. Tot het eerste jaar had Morris zelf nog vrij weinig besef van dit soort dingen en schikte hij zich in wat wij voor hem besloten. Inmiddels loopt hij zelf ook door de supermarkt, ziet hij het als wij op zondagmiddag een bakje chips nemen op de bank en vinden we ‘t gezellig om samen een ijsje te eten als het mooi weer is. Er voor de jongens een andere maatstaf op na houden dan voor onszelf leek ons gewoon niet zo heel praktisch. En ook niet per se nodig.

ONTBIJT & LUNCH

Dus. Wat doen we dan wel? We gaan uit van een gezonde basis. Gezond ontbijt, gezond lunchen en gezond avondeten. In de praktijk houdt dat in dat de jongens vrijwel iedere dag ontbijten met magere yoghurt met havermout, lijnzaad en hartjesontbijt van Love My Veggies. Er moet dan wel nog iets door om het een heel klein beetje zoetig te maken. Vaak fruit – twee of drie aardbeien bijvoorbeeld, of een beetje honing of een paar druppels Dixap of zoiets als we door de fruitvoorraad heen zijn. Lunch is meestal met boterhammen. Ze eten er over het algemeen allebei minimaal twee, vaak drie. Dat beleg verschilt vaak. Pindakaas, spread, beleg van De Kleine Keuken – de appelstroop of jam – kipfilet, smeerkaas, of kaas (hebben altijd 20+ of 30+ in huis). Ik maak regelmatig bananenpannenkoeken, dat hebben ze ook allebei heel graag, en Morris vraagt tegenwoordig ook om een boterham met hagelslagjes, zoals ie zelf zegt, als ie daar zin in heeft. Zolang dat niet het enige is wat hij lust en het niet standaard iedere dag een boterham hagel moet zijn vinden we ‘t prima. Ze eten er trouwens ook wel eens een minikrentenbol of minikwarkbol bij. Als we onderweg zijn wordt het meestal een tosti, croissantje of worstenbroodje. Morris vindt een broodje filet met truffelmayo en ei ook heel goed te doen, en carpaccio ook, maar ik heb begrepen dat dat voor kinderen niet echt aan te raden is, dus die laten we nog even achterwege.

AVONDETEN

Avondeten is vrijwel iedere avond anders en over het algemeen eten de jongens met ons mee. Het enige wat Benjamin niet eet zijn de kipwraps uit de oven – receptje staat online – omdat dat voor hem heel lastig eten is. Of eigenlijk niet te doen. Het overige gaat er bij hem allemaal wel in. Morris heeft tegenwoordig ook wel eens van die buien dat hij helemaal niks wil. Gewoon niks. Gaat ie in z’n stoel, zegt hij dat hij niks wil eten en zit dan vervolgens vijf minuten naar z’n bord te staren zonder iets te doen. We hebben de afspraak dat het prima is als hij niks wil omdat we denken dat dwingen sowieso averechts werkt, en als hij niet eet mag hij ook gewoon een toetje omdat we een toetje geen beloning vinden voor goed eten maar gewoon onderdeel van het avondeten, maar hij moet wél altijd aan tafel blijven zitten als wij eten. Heel af en toe houdt en hij dan vol en eet hij echt niet, maar negen van de tien keer begint hij dan op den duur toch maar wat te eten.

Qua drinken is het ‘s ochtends bij het ontbijt een glas melk, en verder de hele dag water, af en toe thee en af en toe aanmaak of dixap. Voorkeur hebben ze allebei vooral als ‘t avondeten betreft. Morris zou oprecht iedere dag van z’n leven pasta kunnen eten. In alle soorten en maten. Van spaghetti bolognese tot fusili met courgette tot lasagne tot ravioli met een beetje boter en parmezaan: als het pasta is eet ie het. Precies diezelfde vlieger gaat in Benjamins geval voor rijst op. Toen hij nog niet volledig mee-at maakte ik heel vaak risotto achtige gerechtjes voor hem, en die vindt hij nog steeds héél lekker. Als we bijvoorbeeld gele curry eten maak ik wat extra om in te vriezen zodat ik altijd wat voorraad heb voor noodgevallen. Ben ik op zich wel blij mee, want in zowel rijst als pasta kan ik heel veel groenten verstoppen. Als ik het in stukken op hun bord leg schuiven ze het op het moment meestal opzij, allebei, of ze eten er een paar hapjes van, maar in soep of andere gerechten kijken ze er niet eens naar om. Die groententruc werkt hier prima. Ik heb aan mijn afvalavontuur van jaren geleden overgehouden dat ik nooit met pakjes of zakjes of potjes kook en dat bevalt nog steeds heel goed.

TUSSENDOORTJES

Ik heb van die kinderen die letterlijk de hele dag wel kunnen eten. Hebben ze niet van ‘n vreemde, want dat kunnen we alle vier. Nou is dat niet echt de bedoeling, maar de tussendoortjes zijn hier wel in trek. Grootste favoriet is sowieso fruit. Dat is niet aan te slepen. Ik haal iedere week een lading appels, bananen, druiven, mandarijnen, sinaasappels en aardbeien, en dat gaat allemaal op. Ze eten allebei minimaal twee stuks fruit op een dag. Als ik aan Morris vraag of hij iets lekkers wil vraagt hij op het moment standaard om sinaasappels dus dat is hartstikke prima. Qua snoep heb ik altijd de Bear Yoyo fruitrolletjes in huis. Dat schijn je niet eens echt snoep te mogen noemen, maar hier valt het wel onder die categorie. De maize puffs en knijpfruitjes van Ella’s Kitchen zijn ook heel geliefd, net als doosjes rozijnen en rijstwafels met een smaakje. Het enige echte snoep-snoep wat ik altijd in huis heb zijn lolly’s. Krijgen ze niet iedere dag maar wel als ze bijvoorbeeld lang stil moeten zitten en ze zich beginnen te vervelen: dan zijn die dingen ideaal omdat ze er mooi een poosje mee doen.

De jongens zijn op zich allebei heel goede eters. Ze lusten veel, Benjamin eet tot op heden vrijwel alles en Morris op zich ook wel als z’n peuterpuberteit hem niet in de weg zit. Haha. Dat is gelukkig heel vaak. We zijn niet perfect, maar we doen wat dit betreft vooral waar wij ons goed bij voelen en wat in ons gezin werkt. Ik hoef geen reepjes paprika op de boterham te leggen ‘s middags, want die worden er zonder pardon vanaf gebonjourd, maar er wordt over het algemeen gezond gegeten, met af en toe een frietje in het weekend, en een ijsje als we daar zin in hebben. En als we iets lekkers bakken wordt dat met z’n allen opgegeten. Komtie toch nog een keer; de balans!

Ben heel benieuwd hoe jullie dit doen met jullie kinderen!

Bedankt voor het lezen:)!

Showing 10 comments
  • Mar
    Beantwoorden

    Lijkt me prima toch? Hier ook zo’n beetje hetzelfde. Ook geen favoriet van gekookte aardappels, groente, vlees! Pas vroeg mijn dochter (7) wat jus was (oeps)! Soms, meestal als ik dan een artikel heb gelezen over hoe slecht suiker is, ben ik weer even wat kritischer 😉 Maar hoe ouder ze worden hoe lastiger het is vind ik zelf. Ze weten inderdaad heel goed wat voor lekkers er in een supermarkt ligt en als ze een vriendinnetje meenemen vindt ze het wel zo leuk een snoepje te krijgen i.p.v. een rijstwafel. Ach, alles met mate! Wel vind ik de traktaties op school een dingetje… ze hoeven van mij echt geen apppels te trakteren, hoewel je daar ook iets leuks van kan maken, maar als er zakjes chips worden getrakteerd begrijp ik persoonlijk niet waarom er dan ook nog een lolly op moet worden geplakt…Dit wordt namelijk allemaal om elf uur opgegeten incl eigen meegenomen Liga oid.

    Ik ga die snoeprolletjes zeker proberen! Zijn die overal te koop? Jammer dat het “gezonde snoep” altijd vrij prijzig is.

    Fijne dag!

  • Yvonne
    Beantwoorden

    Fijn dat het goede eters zijn, dan kan je ook wat makkelijker zijn met tussendoortjes. Hier een beetje hetzelfde, verder zijn van die droge maria biscuitjes favoriet, rozijntjes , nibbit chipjes en ,jawel, olijven haha (telt dit ook als groente? ;-)) En borrelnootjes maar die krijgt hij alleen een paar als ze bij een verjaardag toevallig op tafel staan.

  • Jana
    Beantwoorden

    Hoi Michelle, even zeggen dat ik dit echt een fijn artikel vond! Heel interessant om te lezen 🙂
    Ik was ook geen grote aardappel-vlees-groente fan, maar sinds is zwanger ben is dat het allerliefst wat ik eet. Bizar, haha!

  • Roos
    Beantwoorden

    Ohh ik schaam me. Heb al zolang niet gereageerd. Maar herkenbaar hoor. Bij de eerste moet alles perfect en alles wat ze op het cb adviseren wordt jouw way of life. Dat gebeurt ons allemaal en ook daar is niks mis mee. Wat wel fijn is, is dat je met de tijd genoeg zelfvertrouwen hebt om je eigen pad te kiezen. Boffen voor nr 2 want die krijgt wel gewoon zonder schuld gevoel een bammetje met Nutella ik kan me volledig vinden in jouw stuk. Ik doe en deed het ook altijd zo. En met die stukken groente; Noah hoeft dat ook niet. Gelukkig leert de ervaring me dat het vanzelf goed komt met groente eten.
    Hier eten ze graag fruit en de oudste twee eten kilo’s snoep tomaten en komkommer weg. Maar ze zijn gek op snoep en daarmee kan ik ze met van alles omkopen. En nee, daar voel ik me geen seconde schuldig over 😉

  • Linda
    Beantwoorden

    Onze dochter van 2 is een stuk kieskeuriger jammer genoeg. Misschien ook doordat ze vooral Olvarit potjes heeft gehad tot 1 jaar maar dat weten we natuurlijk niet. Ze wil alleen gebakken aardappels(wij houden ook niet van gekookte), vlees eet ze alles en groente ook alleen met saus. en pasta’s eet ze alleen droog, zodra er een sausje of gehakt bij zit hoeft ze het niet meer.
    Gelukkig maken we haar wel blij met rauwe paprika om te snacken. En als tussendoortjes vooral fruit of rozijntjes/maiswafels of kleine kinderkaasjes.
    Zoete dinge vind ze gelukkig niks, alleen hartige dus die haribotjes zijn voor mama
    Hopelijk word onze zoon(11 maanden) minder kieskeurig betreft avondeten

  • Mathiske
    Beantwoorden

    Enige puntje, chocolade moet niet in de koelkast! voor de temperatuur enzo niet goed. Anyhow, zoals jullie het met de eerste deden, deden wij het ook. Braaf suiker vrij en gezond tweede jaar, iets lekkers mag best. Nr 2 gaat hier nu dus gemakkelijk in mee en lust alles. Gewoon met mate en dan komt alles goed. Thats life

  • Marieke
    Beantwoorden

    Volgens mij begint bijna iedere ouder vol goede moed aan een zo suikervrij mogelijke opvoeding bij kind #1. En bij kind #2 (en evt volgenden) laten we die opvoeding varen.
    Onze kinderen zijn 7 en 5 en eten bijna alles. Ze hebben ook altijd alles mogen (moeten) proeven, pas dan weet je of je het niet lekker vindt. Nu eten ze dus, net als wij, vrijwel alles. Van olijven tot asperges en mosselen.
    Ik vind het (als leerkracht) héél irritant dat sommige kinderen niks proberen. M.n. bij een traktatie waar een moeder (in de meeste gevallen) erg haar best op heeft gedaan. Mijn kinderen trakteren vaak “een gezonde traktatie” en vinden het ook heel leuk om mee te denken hierover. Ja, het is makkelijker en sneller om een grote zak met mini chipszakjes te kopen… Maar dit vinden mijn kinderen en ik gewoon LEUK!

    Overigens zit het ergens in mijn hoofd dat we 1x p.w. AGV moeten eten omdat dat zo ‘hoort’. Dat zijn dan de gekookte met jus. Zoonlief is weg van rode kool, een gehaktbal en gekookte aardappelen. Maar van wie hij dat heeft?!?
    Mijn man en ik hebben liever stamppot of gebakken aardappeltjes !

  • Jacqueline
    Beantwoorden

    Interessant artikel! Hier gaat het dus zo ongeveer hetzelfde. En wat je zegt, het is ook een beetje vreemd om met twee maten te meten. Wij wel chips en een ijsje en de kids mogen dat allemaal niet. Als je maar een balans hebt inderdaad en de basis gezond is, moet af en toe snoepen ook kunnen vind ik.

  • Claudia
    Beantwoorden

    Bij ons gaat het ongeveer hetzelfde. Wij zijn nog wel ietsjes strenger mbt broodbeleg en aanmaak. Maar omdat onze dochter dat nooit krijgt vindt ze ranja, chocolade enz ook echt niet lekker. Maar taart op haar verjaardag, hapjes oliebol, frietjes en hapjes van een ijsje komen hier ook voorbij naast ‘normaal, gezond’ eten. Alleen net rijst (en rijstwafels) ben ik nu nog wat voorzichtig geworden aangezien er al bij een nog kleinere hoeveelheid gewaarschuwd wordt voor arsenicum..

  • Stephanie
    Beantwoorden

    Toevallig was er gisteren een aflevering van de Keuringsdienst van waarde over (verborgen)suiker in onze voeding en in die van de kids. Leuk om te kijken en passend bij dit onderwerp!

    Wij zijn nog steeds van: zo min mogelijk suiker. Ook de dokters van morgen gekeken en veel gelezen en deze conclusie is het geworden. Maar alleen als het feest is wel.

Leave a Comment