Dinsdag, op 20 februari, waren Koen en ik zes jaar samen. Zes jaar gewoon al. Ik schreef er een Instapostje over dus zal hier niet in herhaling vallen, maar het leven is mooi en toen ik mijn harde schijven uit de kast trok om de foto’s terug te kijken van de afgelopen zes jaar was dat even een realitycheckje tot en met. Zes jaar geleden, toen Koen en ik verkering kregen, woog ik nogal wat meer dan ik nu weeg. Nou is een kilo voor iemand met mijn smurfenlengte – ik ben ergens tussen de 1.65 en 1.67; op een of andere idiote manier wisselt dat blijkbaar nog wel eens – sowieso al snel zichtbaar, laat staan als het om meer kilo’s gaat. Vandaag alles over hoe ik die kilo’s kwijtraakte en hoe ze er ook af bleven. Wat woog ik? Wat weeg ik nu, hoe ben ik zoveel afgevallen en hoe blijf ik op gewicht? Ik vertel het vandaag!

Op mijn zwaarst, en op mijn lichtst.

In 2014 besluit ik dat het roer om moet. De weegschaal tikt op dat moment heel bijna 65 kilo aan, en ik ben niet langer blij met wat ik zie in de spiegel. Mijn bouw is mijn bouw; vanaf mijn heupen naar beneden ben ik een stuk zwaarder dan aan de bovenkant. Dat scheelde altijd minimaal één, en soms twee kledingmaten. Boven 34/XS, onder 36 en op een gegeven moment 38. Dat is helemaal prima en altijd zo geweest. Dikke billen, smalle taille; dat idee. Maar als ik op een gegeven moment toch echt wat vetjes op mijn buik begin te bespeuren weet ik dat er iets anders moet: dikke billen horen bij mij, maar een buikje niet. Ik voel me niet langer fijn in m’n lichaam en besluit het allemaal lekker drastisch anders aan te pakken. Ik wil er minimaal 7 kilo af, en dat zal me lukken ook. 58 kilo is mijn streefgewicht, en dat wil ik halen voor onze trouwdag op 1 mei 2015. Nou is er een ding met mij, en dat is dat ik héél veel discipline heb. Ik bedenk iets, en dan moet dat gebeuren, en het liefst à la minute. Zo werkt dat als er een muurtje geschilderd moet – dan rijd ik gewoon meteen naar de bouwmarkt om die verf te halen en het persoonlijk meteen op die muur te knallen – maar ook als ik besluit dat het roer om moet. Dan gaat dat roer dus ook echt om, en wel meteen.

De periode die volgt is, denk ik, de meeste ongezonde van m’n hele leven. Ik sla compleet door, begin aan gekke diëten, sport me hé-le-maal het ongans – soms wel twee keer per dag – en beslis dat het best prima is om op 800 calorieën te leven. Dan gaat het allemaal zo lekker snel. Ik snoep niet meer, drink ineens alleen nog water – terwijl ik dat hiervoor nooit dronk – en eet weinig anders meer dan eiwitten en groenten. Nou jongens echt: dit is zo’n typisch geval ‘don’t try this at home’. Een ander denkt: hoe houd je dat vol?! Maar ik dacht alleen: die kilo’s moeten er af, dus gaan zullen ze. Punt. En dan zet ik dus door. Tot ik op een gegeven moment op geheel eigen wijze – lees: ik lig voor pampus in de douche met m’n hoofd kapot – ontdek dat ik zwaar roofbouw aan het plegen ben op mijn eigen lijf, we bij een arts in het ziekenhuis belanden en hij me met de neus op de feiten drukt: als ik dit doorzet gaat he-le-maal verkeerd aflopen, en dat is wel het laatste wat ik wil. ZO niet aan te raden.

Dus gaat het roer gewoon weer om, maar dan anders. Ik wil nog steeds graag van die kilo’s af, maar wel op een gezonde manier. Eentje die bij mij past, eentje die bij onze levensstijl past, eentje die me niet verplicht calorieën te tellen – dan wordt het bij mij een obsessie en dat moeten we niet hebben – en een die vol te houden is. Ik ben geen voorstander van diëten. Voor een ander werkt het misschien geweldig, maar ik kan er niet veel mee. Het is vaak niet iets blijvends, je moet allemaal ingewikkelde boodschappen doen en ik vind het zo’n toestand als je je aan specifieke regels en dingen moet houden en je daar continu mee bezig moet zijn. Dat laatste is voor mij sowieso gevaarlijk omdat ik dan snel doorsla, en daarbij wordt het dan een kwestie van heel veel afvallen en weer aankomen als ik weer normaal ga eten, en we weten allemaal hoe dat effect heet;). Ik verdiep me online in allerlei methodes en kom uiteindelijk bij Bodieboost uit. Omdat dit al een lang genoeg verhaal word zo houd ik dit stukje lekker kort; maar dat is dus geen dieet maar meer een manier van leven, die heel gemakkelijk te implementeren én vol te houden is. Je mag gewoon wijn en lekkere dingen, maar wel met mate en alles draait om de balans.

In de periode die volgt houd ik me aan de principes van Bodieboost. Daarbij sport ik veel (ik doe Insanity, zes keer per week) en dat werpt zijn vruchten af. Ik snoep veel minder en ga meer fruit, noten en groenten eten. Als we trouwen, op 1 mei 2015, heb ik mijn streefgewicht bereikt. Ik weeg dan steeds zo rond de 58 kilo en daar voel ik me helemaal goed bij. Zoals ze zelf ook claimen is Bodieboost meer een levensstijl geworden dan iets anders: ik weet niet beter en merk dat het in mijn systeem zit naar die principes te leven. Niet heel veel later raak ik zwanger van Morris. Tijdens mijn zwangerschap sport ik nauwelijks tot niet, gewoon omdat ik weinig puf en zin daarin heb, en kom ik tien kilo aan. Vlak voor mijn bevalling weeg ik bijna 69 kilo. De 70 tikken we net niet aan. In de week na Morris’ geboorte zijn die tien kilo er meteen vanaf. Zonder veel vruchtwater, een niet per se heel lichte baby en heel veel vocht zit ik snel op mijn gewicht van voor de zwangerschap, en in de weken en maanden die volgen blijven de kilo’s eraf vliegen, ondanks dat ik voor het eerst in jaren even niet bezig ben met op mijn eten letten. Ik weet ondertussen dat borstvoeding geven daar voor een groot deel debet aan is. Dat vraagt veel van mijn gestel. Uiteindelijk weeg ik op mijn lichtst 52 kilo. Een gewicht wat niet bij mij past – er is ineens in de verste verte geen bil te bekennen – en waar ik ontzettend aan moet wennen. Daarover schreef ik eerder al(KLIK!). We willen graag een tweede kindje, maar als dat proces hetzelfde gaat verlopen qua gewicht weet ik ook dat er eerst een paar kilo aan zal moeten. Dat lukt, en als we de twaalf weken echo hebben en ik voor het eerst in tijden weer op de weegschaal ga, geeft die 55 kilo aan. Een mooi startgewicht.

Ook tijdens mijn tweede zwangerschap kom ik tien kilo aan. Ik merk dat ik me nog steeds aardig aan de principes van Bodieboost houd, maar dan zonder het sporten. Daar staat tegenover dat er een dreumes is om voor te zorgen en ik toch wel aan m’n beweging kom. Dat gaat overigens niet eens per se bewust, maar door de jaren heen ben ik er zo aan gewend geraakt en is het zo vast geroest in mijn eetpatroon dat het niet echt verandert. De basis van Bodieboost ligt in dat je van iedere voedingsgroep – groenten, fruit, zuivel, eiwitten en koolhydraten – iedere dag twee porties eet. In het boek staat precies beschreven hoeveel één portie precies is. Dat spreekt best voor zich ook en is heel overzichtelijk. Werkt heel makkelijk. Ook deze tweede keer kom ik 10 kilo aan, en ook nu zijn die in de week na de bevalling als sneeuw voor de zon verdwenen. Omdat het gewichtsverlies van de vorige keer me nog helder voor de geest staat ben ik er na de geboorte van Benjamin bewuster mee bezig het niet weer zo ver te laten komen – ik bedoel; je zit er niet op te wachten dat iedereen te pas en te onpas vraagt of het allemaal wel oké met je gaat omdat je er slecht uitziet – en dat lukt! Nu, een half jaar na de geboorte van Benjamin, weeg ik nog steeds ongeveer 55 kilo (er komt nog een apart artikel over mijn lichaam na de tweede zwangerschap, want reken maar dat het er allemaal weer anders uitziet dan na de eerste keer). Precies tien kilo minder dus dan toen ik in 2014 begon met afvallen. Op zich ben ik tevreden met dit gewicht. Er zou best een kilo of drie bij mogen, maar ik verwacht dat dat wel goedkomt als de borstvoeding straks wat minder wordt en ik wat zwaardere krachttraining ga doen en spiermassa dus toeneemt.

Hoe ik nu op gewicht blijf? Ik houd me nog steeds grotendeels – ja ja, komen ze weer – aan de principes van Bodieboost. Ik heb het boek al jaren niet open gehad, neem wel wat vaker iets lekkers, en ook wat vaker een wijntje ‘s avonds, maar dat is prima; ik hoef ten slotte ook niet meer af te vallen. Qua sport probeer ik veel te wandelen, loop ik één à twee keer in de week hard ondanks dat ik er een gigantische hekel aan heb om mijn conditie een beetje op te krikken, en doe ik verder vooral krachttraining. We hebben thuis heel veel gewichten, dus daarvoor hoef ik de deur niet uit en dat is ideaal met de kids. Let me know als jullie het leuk vinden om een keer een sport routine te zien; dan deel ik die. Voor nu ben ik heel tevreden met hoe het is. Ik wil het sporten nog wat meer oppakken en weer wat strakker in mijn vel komen, maar dat komt allemaal wel. Het voelt eigenlijk wel lekker om gewoon eens tevreden te zijn met hoe het is. Een gezond lijf, in proportie, dat twee kinderen op de wereld heeft gezet. Er blijft altijd wat te wensen over, ik denk dat dat voor iedere vrouw herkenbaar is, maar ik ben blij met wat het is. De manier waarop ik die kilo’s ben kwijtgeraakt zou ik iedereen aanraden. Het gaat misschien niet zo snel als met een crashdieet, maar het is wél heel goed vol te houden op de langere termijn, op een verstandige en gezonde manier, en vooral dat laatste is volgens mij heel belangrijk!

Ik ben benieuwd hoe jullie dit doen! Heb jij wel eens een dieet gevolgd? En zo ja; welk?

Showing 28 comments
  • Lisa
    Beantwoorden

    Heel erg herkenbaar. Ik heb ook precies zo’n periode gehad als op je linkerfoto. Dat voelde gewoon niet lekker en mijn kleren zaten ook niet meer goed.
    slecht vol te houden en maakt het leven er niet gezelliger op. Je ziet vaak dat mensen dan ook heel erg schommelen in hun gewicht.

    Het gaat erom dat je een verandering toepast in je dagelijks leven. Voor mij is dit gewoon drie keer op een dag goed eten en water/thee drinken. Tussendoor eet ik af en toe een stuk fruit en daar blijft het ongeveer wel bij. Ook krachttraining heeft voor mij heel veel gedaan. Heb toen ook wel een periode gehad dat ik een beetje doorsloeg maar ook op 2 keer per week en gewoon normaal eten ben ik heel blij met mijn figuur. Momenteel staat het sporten even stil (na de geboorte van mijn zoon) maar door mijn eetpatroon heb ik nog steeds een figuur waar ik blij mee ben. Ik houd dus verder nergens rekening mee maar eet gewoon met mate en kan door dit stabiele patroon gewoon heerlijk genieten van een pasta s’avonds zonder calorieën te tellen.

    Ik weet wel dat ik niet meer terug wil naar dat oude patroon waarin ik klakkeloos alles maar at. Het voelt zo fijn om je gewoon gezond en zelfverzekerd te voelen (voelde mij destijds vaak een klein propje).

    • Lisa
      Beantwoorden

      *derde regel: Dieten is

  • Lin
    Beantwoorden

    Sportroutine lijkt me leuk om te lezen!

  • Mara
    Beantwoorden

    Ik ben ook benieuwd naar je sport routine. Ik sport ook thuis en ben benieuwd wat voor oefeningen jij allemaal doet.

  • Jessica
    Beantwoorden

    Hier hetzelfde probleem. Zou er graag wat kilo’s af willen hebben om mezelf beter te voelen. Ik ben wel heel nieuwsgierig naar bodieboost.

  • Laura
    Beantwoorden

    Hi Michelle, zou zeker leuk zijn als je die sport routine deelt. Kan me voorstellen dat er veel vrouwen afhaken bij het woord “dieet”. In april verwacht ik mijn 2e kindje en wil dolgraag weer wat gaan sporten en meer opvoeding letten. Wellicht ook een idee om met die sport routine en wat stukjes uit het boek te delen die jouw geholpen hebben. Bedankt alvast!
    Gr Laura

  • Britta
    Beantwoorden

    Wat enorm doorzettingsvermogen heb je om dit ook vol te houden! Het is mij wel eens gelukt om 10 kg af te vallen maar helaas door twee zwangerschappen er ook weer terug aangekomen.
    Ik ben benieuwd naar je sportroutine, maar nog meer naar jullie weekmenu qua eten. Wat eten jullie zoal om het toch gezond en lekker te houden. Mijn inspiratie laat nog wel wat te wensen over en zou wel eens een weekmenu van een ander willen uitproberen.
    Ik ga me ook eens verdiepen in de theorie van Bodieboost…wie weet helpt me om ook het doorzettingsvermogen vast te houden ;).

  • Sigje
    Beantwoorden

    Grappig, toen ik ineens niet meer alles kon eten zonder aan te komen, zo’n 5 jaar geleden, ben ik ook op Bodieboost gewezen door een vriendin. Top concept. Het zit snel in je systeem en werkt ideaal in combi met verjaardagen en etentjes waar je je jokers inzet. Ongeveer een jaar geleden ben ik wat strenger geworden met de koolhydratengroep omdat BB daar niet echt nuances in maakt en je daardoor best veel dikmakers (snelle suikers) toch binnenkrijgt zoals brood, pasta etc. Ik eet nu nog maar 1x per week brood en pasta ipv elke dag en dat scheelt een slok op een borrel! Verder veel water en groene thee en op gewicht blijven gaat zo vanzelf.

  • Inez
    Beantwoorden

    Ik zou heeel graag meer willen over horen over bodieboost en dan vooral over gezonde voedingskeuzes. Wil echt graag afvallen maar bij mij ontbreekt het nog een beetje aan discipline.

  • Selme
    Beantwoorden

    Ik zou ook supergraag een sportroutine zien!

  • Lotte
    Beantwoorden

    Weer super geschreven en erg leuk om te lezen! Ik mag wel wat kilootjes minder dus ik ben héél erg benieuwd naar jou sport routine:)

  • Esther
    Beantwoorden

    Ik zou graag een sport routine zien en ook meer recepten van wat jullie bijv savonds eten lijkt me leuk!

  • Charèl
    Beantwoorden

    Sportroutine

    P. S. Bodieboost heb ik ook gedaan en ben er in totaal in 2 jr 20 kg mee afgevallen

  • Lisanne
    Beantwoorden

    Ha Michelle,

    Wat een leuke blog! Ik ben voor mijn bruiloft in 2016 20 kilo afgevallen met Sonja Bakker (na de hype ) en woog toen 60 kilo, wel 2 jaar over gedaan trouwens. Wat voor mij werkte was eigenlijk de variatie in het menu. Bodieboosted, ga ik me ook eens in verdiepen, klinkt goed. Ik vraag me alleen af of dit te combineren is met borstvoeding. Ik ben 25 kilo (!) aangekomen in mijn zwangerschap, blijkbaar aanleg voor. Dat vond ik trouwens wel heel frustrerend in de zwangerschap, want ik had niet mega vreetbuien ofzo. Voelt ook alsof dat harde werk voor niets was. Maar belangrijkste is dat mijn zoontje gezond is natuurlijk! Ik weeg nu 70 (oktober is mijn zoontje geboren) dus nog wel wat gaan. Bij mij heeft borstvoeding niet het effect wat velen wel hebben. Denk jij dat bodieboost goed te combineren is met borstvoeding? Ben benieuwd!

    Groetjes, Lisanne

    • bijzonderkleinwonder
      Beantwoorden

      Hi Lisanne! Ja dat weet ik zeker zelfs, vooral omdat je geen complete voedingsgroepen schrapt en je in principe alles mag eten; zij het met mate. Ik zou kijken of je uit de voeten kunt met het ‘normale’ principe, maar als je merkt dat het wat te weinig is iets extra nemen, en dan wel een gezonde keuzes, als in extra groenten of fruit! Wat knap overigens dat je zo onwijs veel bent afgevallen! Heel veel succes!

      • Lisanne
        Beantwoorden

        Dank voor je snelle reactie! Ik ga het proberen. Groetjes, Lisanne

  • Carolien
    Beantwoorden

    Ik zou graag meer willen zien over je dagelijkse eetmenu en oefeningen thuis!

  • Marije
    Beantwoorden

    Hoi Michelle,
    Waar ik heel benieuwd naar ben, is wat je gedaan hebt om aan te komen voordat je zwanger werd van Benjamin. Dus hoe het je gelukt is om van de 52 kilo die woog na de borstvoeding aan Morris, weer op 55 kilo te komen zodat je een betere uitgangspositie had voor je tweede zwangerschap. Ik worstel zelf namelijk met het op een gezonde manier aankomen en ben benieuwd wat voor anderen gewerkt heeft. Dankjewel!

    • Mare
      Beantwoorden

      Ja, daar was ik ook nieuwsgierig naar!

  • Lindsay
    Beantwoorden

    Fantastisch resultaat!!
    Ik ben nu bijna een halfjaar bezig met Personal Body Plan en de nodige kilo’s kwijt geraakt gelukkig. Ben heel benieuwd naar jouw sport routine en ook zeker naar jullie weekmenu, nooit genoeg inspiratie!!

  • Mandy
    Beantwoorden

    Leuk om te lezen! Goed dat je hetbop een verantwoorde manier bent gaan doen en nu dus je lifestyle hebt aangepast! Ben heel benieuwd naar je sport routine 🙂

  • Mare
    Beantwoorden

    Leuk artikel, en ik blijf erbij….ik vind jouw figuur en met name benen echt heel mooi.
    @Michelle: Zou je een eet dagboek willen maken, misschien niet erg origineel maar dat zou ik graag willen lezen. En o ja, de sportroutine zou ik ook erg leuk vinden.

  • Mare
    Beantwoorden

    Hoe staat Koen er eigenlijk tegenover? Maakt hem geen bal uit of ziet hij je liever iets dikker?
    Koen is zelf echt heel slank, natuurlijk omdat hij veel sport maar hij is volgens mij niet iemand die dieet? Ben je nooit jaloer 🙂

    • bijzonderkleinwonder
      Beantwoorden

      Hij vindt iets meer Mies inderdaad mooier dan zo dun! Liever een paar kilo te veel dan te weinig zeg maar. Koen heeft zelf gewoon een heeeel slanke bouw. Eet alles waar hij zin in heeft en grooote porties ook. Maar nee, daar ben ik nooit jaloers op! Haha. Alleen maar fijn voor hem dat dat zo is.

  • Steffanie
    Beantwoorden

    Leuk artikel, ben zelf na 2 zwangerschappen 12 kilo afgevallen door op mijn eten te letten en 2 keer in de week te sporten.
    Ik zou het wel leuk vinden om te weten wat je allemaal eet op een dag.

  • Kristel
    Beantwoorden

    Hoi Michelle, jeetje wat een verschil super knap! Ik heb gelijk even gekeken naar bodieboost en gelijk het boek besteld. Ik ga 2 a 3 keer per week naar groepslessen in de sportschool, waardoor ik merk dat mijn lichaam wat strakker is. Echter wil ik ook graag nog wat meer afvallen en hopelijk gaat die bij mij passen. Ik heb veel discipline maar op dit gebied helaas vaak maar kort..

  • Linda
    Beantwoorden

    Jaloers op jouw discipline, daar ontbreekt het echt aan bij mij helaas!

  • Anouk
    Beantwoorden

    Hoi Michelle,

    Ik vraag me af of je je ingeschreven hebt voor het Bodieboost-programma of dat je enkel het boek gekocht hebt. In ieder geval super knap dat je dit resultaat behaald hebt!

    Ik hoor graag van je,
    Liefs Anouk

Leave a Comment