Ik begon mijn tweede zwangerschap vol goede moed aan een sportklasje voor zwangere vrouwen. Never gedacht dat ik dat ooit zou doen, maar ik besloot het in ieder geval een kans te geven en mee te doen aan een proefles. Je weet niet hoe het is tot je het zelf geprobeerd hebt, was mijn motto. Ik vond die proefles veel leuker dan ik ooit gedacht had. Geen überintensieve uitputtingslag, maar ook geen sportief ingepakt kletsuurtje; ‘gewoon’ lekker bewegen, mét babybuik. Na die les gooide ik al mijn vooroordelen meteen overboord en besloot ik me aan te melden voor het hele programma, maar de veel te vroege harde buiken en voorweeën gooiden al heel snel roet in het eten: ik moest m’n gemak houden en het sportklasje ging weer overboord.

Voor een goed doel uiteraard, en achteraf bleek het een goede zet maar desalniettemin vond ik het echt wel zonde! Ik heb altijd heel veel gesport, het jaar dat Morris geboren werd zelfs af en toe TWEE keer per dag – toen had ik echt een klap van de molen gehad- dus op zich was het idee van een beetje blijven sporten tijdens de zwangerschap niet zo heel gek. Over dat sportklasje had ik bij voorbaat een behoorlijk grote waffel, in de zin van dat dat never nooit iets voor mij ging zijn, dat ik sowieso uit de toon zou vallen met mijn leeftijd en dat ik geen zin had in al die vooroordelen die ik dan ongetwijfeld zou krijgen, maar van al míjn vooroordelen bleek echt 0,0 waar! Wat dat betreft zou ik zo’n sportklasje dus altijd aanraden, en als ik zelf nog eens zwanger zou zijn ga ik het sowieso weer proberen, in combinatie met het boek waar ik jullie vandaag wat over wil vertellen.

Tegen het einde van mijn zwangerschap kreeg ik het boek ‘Fit Zwanger!’, geschreven door Esther van Diepen, thuisgestuurd. Ondanks dat ik het zelf niet in de praktijk toe heb kunnen passen heb ik het wel helemaal gelezen, en ik vond het wel ‘n plan jullie hierover te tippen, want het is een hartstikke leuk boek! Het gaat over sporten tijdens de zwangerschap – goh, verrassing hè;)?! – en besteed ook aandacht aan gezonde voeding. Met die omschrijving doe ik het boek alleen echt wel tekort, want het is nog zoveel meer dan dat. Het boek begint met een uiteenzetting over waarom sporten en gezond eten tijdens de zwangerschap zo goed voor je is, en hoewel we allemaal wel snappen dat dat zo is, is het heel prettig om eens onderbouwd te lezen waaróm dat nou eigenlijk precies zo is.

Het boek beschrijft per trimester wat er in je lichaam gebeurt, hoe je op een veilige manier kunt blijven bewegen en waar je op moet letten. Het staat bomvol praktische tips over hoe je het allemaal aan kunt pakken, en is ook echt wel geschikt als je niet de allergrootste sportfanaat bent. Het is namelijk allerminst pretentieus. Je hoeft niet met 100 kilo op je nek te gaan staan squaten en ook geen marathons te lopen. Het is juist laagdrempelig en gaat uit van sporten als wandelen, hardlopen en zwemmen, in combinatie met redelijk eenvoudige oefeningen die je gewoon kunt doen waar je wilt, dus ook thuis. Dat vind ik ideaal! Niet iedereen heeft tijdens een zwangerschap zin om met buik en al in de sportschool te gaan staan; daar houdt dit boek dus ook rekening mee.

Behalve sporttips wordt er ook uitgebreid aandacht besteed aan voeding en het belang daarvan, zonder heel betweterig en #fitgirlerig over te komen ook. Er staan wat recepten in het boek. Die konden mij niet allemaal even bekoren, maar dat is weer ‘n persoonlijk iets. Ik vond het spreekwoordelijke quinoagehalte behoorlijk hoog en dat moet je ding zijn! Naast het sport- en voedingsgedeelte vind je in dit boek ook een actieplan, informatie over en tips voor ontspanning, een weekagenda en een katern over herstel na de bevalling. Vanalles wat dus!

Als je bij voorbaat al weet dat je gewoon écht niet wilt sporten tijdens de zwangerschap, ondanks de voordelen die het biedt, of als je niet mag sporten om gezondsheidsredenen, zou ik dit boek even overslaan. Als je niet tot die categorieën behoort en je eigenlijk best graag wat in beweging wil blijven vind ik het echt een aanrader! Tipje!

Ben jij blijven sporten tijdens de zwangerschap?

Bedankt voor het lezen en tot morgen!

 

Comments
  • Beantwoorden

    Niet zo actief als in mijn vorige zwangerschap maar toch probeer ik deze zwangerschap 1x per week een lesje yoga te doen. De vorige keer kon ik met gemak 2x per week bodypump doen en een keer de yoga. Nu heb ik daar niet altijd de puf voor. Lijkt me te trouwens een leuk/goed boek. Ik ga ns kijken of ik m in de winkel kan inkijken!

Leave a Comment