EETDAGBOEK: WAT EET IK OP EEN DAG?

Ik vermoed dat dit één van de meest aangevraagde artikelen ever is, in de historie van mijn blog en Instagramaccount. Heel lang, eigenlijk gewoon altijd, heb ik gezegd dat ik daar nooit een stukje over zou schrijven. Eten is een megapersoonlijk ding. De ene week moet je volgens wetenschappers vooral geen zuivel meer nemen, de andere week volgens een nieuwe goeroe geen koolhydraten, daarna moet alle suiker rigoureus uit het systeem, en gaan we massaal aan superfoods. Tel daarbij op dat we tegenwoordig met z’n allen nogal geneigd zijn overal iets van te vinden, plus dat we ook allemaal diëtist zijn en weten wat wel of niet goed is voor welk lijf, het leek me – voor mij en mijn relatie met eten – niet zo verstandig. Vóórdat ik vier jaar geleden op een normale, gezonde manier, tien kilo afviel, sloeg ik namelijk ook hartstikke door. Geen suiker, geen koolhydraten, calorieën tellen, twee keer per dag sporten, alle dagen van de week: geobsedeerd door het cijfertje op de weegschaal. Al vrij snel bleek dat – goh;) – niet per se de allerslimste en vooral ook gezonde manier om af te vallen, ging ik over op de principes van Bodieboost en bereek ik zo mijn streefgewicht, maar dat ding met die weegschaal bleef er nog een poos in, omdat ik daar zó op gefocust was geweest.

Inmiddels zijn we dus vier jaar, twee voldragen zwangerschappen, twee kinderen en twee keer bijna een jaar borstvoeding verder. De focus op de cijfertjes op de weegschaal is verdwenen en ik ga meer uit van wat ik in de spiegel zie en van hoe mijn kleding zit. Dat is voor mij een fijne manier om ‘normaal’ te blijven doen en niet door te slaan in weinig eten, bepaalde groepen schrappen of echt willen afvallen. Ik zit prima in mijn lijf en ben tevreden met mijn spiegelbeeld. Wel heb ik een iets andere routine qua eten en sporten dan ik lange tijd gehad heb. Op het moment heb ik mijn liefde voor sporten weer terug uitgevonden. Waar ik voorheen vooral thuis sportte, ga ik nu vier of vijf keer in de week naar de sportschool. Omdat ik weet dat mensen zich dit afvragen: ik ga altijd óf s’ochtends heel vroeg voordat Koen gaat werken, om 6:30 uur, of ‘s avonds als de jongens in bed liggen. Dan sport ik ongeveer 45 minuten tot een uur, waarvan 15 minuten cardio en de rest kracht. Ik denk dat ik een keer een video opneem met mijn sportroutine; dat is wat gemakkelijker dan het in tekst uitschrijven. Ben nog even aan het uitvogelen wat het handigste is.

Afijn: mijn eten dus. Het ontgaat jullie, als je de plogs leest, vast niet dat ik in de weekenden niet per se iets laat staan. We gaan vaak uiteten, of lunchen, of borrelen, en ook thuis houd ik van lekkere dingen – daar versta ik een borrelplankje onder, of een chippie, niet per se rauwe groenten met hummus – en een wijntje. Als ik dat de hele week zo zou doen kun je me binnen een maand naar buiten rollen. Dat is niet overdreven, maar echt zo: ik heb mijn aanleg van papa en mama en kom heel gemakkelijk aan. Dat is ook waarom ik doordeweeks altijd een beetje – of een beetje veel, afhankelijk van de situatie – probeer op te letten. Me in ieder geval bewust zijn van wat ik eet, en zo veel mogelijk gezonde keuzes maken. Voor mij werkt die balans: in het weekend er 0,0 mee bezig zijn (alsnog komt het dan voor dat er heel gezonde weekenden bijzitten hoor, maar ik sla die bitterbal bij de wijn zeg maar niet af) en van maandag tot en met vrijdag ‘normaal’ doen. Vooral nu de zomer er weer aankomt probeer ik de boel altijd een beetje aan te scherpen; is voor mij een goede stok achter de deur!

Om die reden heb ik mijn eetpatroon een poos geleden iets aangepast toen mijn doelen qua fitness veranderden. Doordeweeks ziet dat er qua eten, naast die 4 of 5 keer sporten dus, zo uit:

ONTBIJT

Vijf extra dunne rijstwafels van de Albert Heijn. Als beleg vaak kipfilet, pindakaas en hummus. Vooral de hummus met basilicum en zongedroogde tomaat van de Lidl: die vind ik echt heel lekker.

of

Yoghurt of kwark met fruit, havermout, gebroken lijnzaad en hartjesontbijt van Love my Veggies als ik dat in huis heb. Havermout voor een langer vol gevoel, en lijnzaad voor de darmen en voor hart- en bloedvaten. Van dat laatste overigens niet te veel omdat er cyanogenen in zitten.

LUNCH

Omeletje van een heel ei en twee eiwitten, met een scheutje melk, wat Italiaanse kruiden, een uitje, wat andere groenten die ik toevallig in de koelkast heb en rauwe magere ham.

of

Salade met tonijn, rode ui, walnoten, een gekookt ei en een dressing van magere yoghurt met kruiden.

DINER

Als avondeten eet ik over het algemeen met de pot mee. Ik kook sowieso met veel groenten en niet uit pakjes of zakjes, en probeer doordeweeks een beeetje uit te kijken met de hoeveelheden koolhydraten, maar ik eet alsnog gewoon pasta, en noedels, en rijst, omdat ik dat lekker vind, ik er niet vrolijk van word als ik dat niet ‘mag’ en ik heel snel weer honger krijg als ik dat allemaal laat staan. Daarbij zou het dan voelen alsof ik op een dieet ben, en dat is precies wat ik niet wil. Nu eet ik allemaal dingen die ik oprecht heel lekker vind, maar zijn het wel overwegend gezonde keuzes. Daar voel ik me momenteel het prettigste bij. Ik maak bijvoorbeeld ook heel vaak goed gevulde maaltijdsoepen met bijvoorbeeld gerookte zalm erin. Vult goed en smaakt heerlijk.

TUSSENDOORTJES

Ik ben er zo een die het liefst de hele dag zou eten omdat ik gewoon alles lekker vind, maar het beperkt zich over het algemeen, doordeweeks dus;) vooral tot fruit. Sowieso iedere dag een appel, een banaan en wat aardbeien nu die er weer zijn. En als ik ‘s avonds op de bank nog trek heb, wat eigenlijk altijd wel zo is, neem ik een paar van die kleine snack-a-jacks of van die maischipjes van de jongens van Organix met  die ik stiekem ook lekker vind. Organix Goodies Cheese & Herbs puffs heten die dingen. Prima alternatief voor Buggles met Heksenkaas als ik wat te snaaien wil. Haha. En als ik mijn yoghurt ‘s ochtends nog niet gehad heb bij het ontbijt neem ik die in de avond nog omdat ik dat gewoon heel graag eet, maar dan wel zonder de havermout.

Voor mij is dit een fijn eetpatroon. Altijd iets te kiezen, en ik kan variëren met beleg, vulling voor de omelet of salade en met wat ik in de yoghurt doe. En als ik trek heb in iets heel anders neem ik dat ook; het is niet zo dat ik van mezelf niks anders mág. Wel dat ik het gewoon heel fijn vind om een soort leidraad te hebben en iets om op terug te pakken als ik geen zin heb om erover na te denken!

Toch nog een kleine disclaimer om dit artikel af te sluiten: dit is wat voor mij werkt, waar ik me prettig bij voel en wat goed gaat in combinatie met wat ik doe aan sport. Ieder lijf is anders, ieder voedingspatroon is anders en we maken daarin allemaal andere keuzes. En dat is goed:)! Ik denk niet dat ik de wijsheid in pacht heb of dat wat ik doe het enige juiste is. Ik weet alleen dat het voor míj werkt. Wilde ik toch nog even gezegd hebben!

Ik hoop dat je ‘m weer leuk vond. Voor nu wens ik je een heel fijne vrije donderdag toe, en voor iedereen die morgen ook een extra dag vrij is een heel fijn lang weekend! Dankjewel voor het lezen.

 

 

 

Showing 2 comments
  • Lisanne

    Dankjewel Michelle! Hier heb ik heeel lang opgewacht, haha!
    Bedankt voor het delen. Leuk om te lezen wat je eet! Ik eet ongeveer hetzelfde als jij, alleen eet ik wat meer brood. Anders red ik het helaas niet en ga ik snaaien. Ik sport iedere dag vanuit huis (half uur hoepelen met een fitness hoepel) en ik probeer elke dag met mijn 2 jongens 10-15 km te fietsen. Daarnaast loop ik iedere maandag hard.

  • Sam

    Leuk om te lezen! Je hebt een hele goede balans.
    Wat ik me afvraag; Je hebt wel eens een foto geplaatst van toen je wat voller was voor je ging trouwen. Was je buik toen ook al strak? Of komt dit echt door het 4 keer per week sporten en anders eten?

Neem contact met mij op!

Ik ben er momenteel even niet. Stuur me een berichtje en ik kom er zo snel mogelijk bij je op terug!

Not readable? Change text. captcha txt
error: Content is protected!